Tävlingsbestämmelser

ALLMÄNNA TÄVLINGSBESTÄMMELSER

Som pdf >>

ANMÄLAN TILL TÄVLING

Anmälan kan göras på golfterminalen eller på ”Min Golf” på golf.se. Vid problem kan anmälan endast göras hos ansvarig tävlingsledare.

Spelaren är personligen ansvarig för sin anmälan till tävling, samt att aktuellt handicap är registrerat i GIT.

Anmälningstidens utgång är klockan 10:00, två dagar innan tävling.

Anmälan som inte återtagits före anmälningstidens utgång är bindande och anmälningsavgiften återbetalas inte.

Tävlingsledningen har rätt att vid återbud i lottad tävling sätta in en eller flera nya spelare för att fylla upp bollarna. Detta får endast göras av ansvarig tävlingsledare. Ändringar på startlistan får endast göras av tävlingsledare. För övrigt tas efteranmälningar emot endast i undantagsfall och enbart om plats finns i någon boll i startlistan. Vid överanmälan gäller anmälningsordning enligt GIT.

STARTLISTOR

Startlista publiceras senast kl. 14.00 två dagar före aktuell tävlingsdag.

Banan stängs i regel av 30 minuter före tävling och öppnas 30 minuter efter att sista tävlingsboll har startat. Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att ändra tider för banans stängning vid tävling.

TÄVLINGEN

Anmälningsavgiften betalas via ”Min Golf” på golf.se vid anmälan. Detta förutsätter att fungerande betalningsfunktion är i drift vid anmälningstidpunkten. Alternativ betalning är med kontanter, Swish eller kort i shopen.

Spelare skall hämta sitt scorekort i shopen senast 20 minuter innan start.

Spelare skall senast 5 minuter före start befinna sig vid utslagsplatsen. Vid sen ankomst till tävling gäller regel 5-3 i Spel- och tävlingshandboken.

Efter avslutad tävlingsrond skall spelare lämna sitt scorekort, underskrivet av markör och spelare, till tävlingsledningen vid tävlingskansliet.

Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att vid hotande fara, t ex åska, eller kraftigt förändrade förhållanden avbryta spelet.

Tillfälliga tävlingsregler/villkor finns anslagna på klubbens officiella anslagstavla/vid 1:a tee.

Därutöver gäller följande tävlingsregler för alla tävlingar om inget annat bestämts för enskild tävling.

Paus efter hål 9
Deltagare i sanktionerade tävlingar har rätt till en paus i högst tio (10) minuter vid ”scoring area”.

Handicapklasser
Vid klubbens tävlingar gäller följande indelning:
Klass A handicap till och med 27,0. Klass B handicap 27,1 till 54,0.

Särskiljning i slagspel

I slagspel utan handicap (KM) sker särskiljning av vinnare genom play off hål med start på hål 1, om så behövs fortsättning på hål 9. Övriga placeringar görs enligt resultatlistan. Spelare med samma resultat delar placering. I slagspel med handicap sker särskiljning enligt spelhandicapsmetoden och när denna inte ger särskiljning används den matematiska metoden. Ger inte den matematiska metoden särskiljning sker lottning.

Prisutdelning sker omedelbart efter att en klass är färdigspelad.

Priser, förutom medaljer i KM, som inte avhämtas av spelare vid prisutdelningen tillfaller nästa pristagare. Ombud accepteras.

ANMÄLNINGSAVGIFT

Seniorer: 100 kr/person, Juniorer: 100 kr/person, Partävling: 100 kr/person